Anmeldelse: Blodbad på Aarhus Teater

Anmeldelser, Kultur - af:
2. april 2011 09:56

Sweeny Todd og Mrs Lovett - skumle ser de ud!

Aarhus Teater har netop præsenteret publikum for årets produktion: Sweeney Todd.

Mange af jer kender gysermusicalen fra Tim Burtons Golden Globe-vindende filmatisering fra 2008 med Johnny Depp i hovedrollen – og den er helt og aldeles fantastisk efter min mening. Om det er fordi jeg er kæmpestor fan af Tim Burton og Johnny-boy kan der så være noget om, men den mørke og tragiske fortælling fra Fleet Street er blandet med en skæv humor, som stykkets komponist og manuskriptforfatter Stephen Sondheim netop er blevet kendt for.

Sweeney Todd er oprindeligt fra 1979 og det tog sin tid før den noget makabre fremtoning slog igennem i Londons teatre.

Stykket handler om barberen fra Fleet Street, som har mistet sin familie og herefter drog bort fra England. Efter 15 år vender han tilbage til London, og finder ud af at hans datter bor hos den afskyelige Dommer Turpin – der i sin tid “forførte” Sweenys hustru og drev hende til selvmord.

Nu handler det som om at få Johanna ud af denne djævels klør, og ikke mindst få hævn -og det på den mest afskyelige måde man kan forestille sig. Sweeney slagter flere af sine kunder, og sammen med Mrs Lovett finder de på en yderst snedig måde at slippe af med ligene – mere siger jeg ikke!

Aarhus Teater har efter min mening sat et framragende  stykke op, og nu får du lige en række argumenter for hvorfor du skal smide mellem 100-160,- pr billet (studiepriserne) efter en tur i teateret.

En stor anbefaling fra Overspring.dk

For det første er rollerne castet lige i skabet – specielt de to hovedroller Sweeney Todd spillet af Flemming Enevold, og Mrs Lovett spillet af Lotte Andersen, udfolder sig i rollerne som mentalt forstyrrede og skumle sjæle – og så er de sjove. Stykket bevæger sig hele tiden mellem at være sørgeligt, scary as hell og vildt sjovt. Og det er nok den lidt skæve kombi som gør Aarhus Teaters opsætning rigtig rigtig god.

Ikke nok med at skuespillet er godt fra samtlige på scenen – så er det også en flok rigtig talentfulde sangere. Selvfølgelig har Johanna spillet af Frederikke Kampmann en stemme som en engel (der rammer der høje c til perfektion), men jeg er faktisk overrasket over at flere af numrene giver mig gåsehud (noget de ikke formår i Tim Burtons filmatisering, for jer der har set den). Og der er masser af sang igennem hele stykket, men fungerer ikke udelukkende som musical – hvilket gør det hele lidt mere troværdigt faktisk.

Opsætningsmæssigt er du også in for a treat: Jeg bliver sendt direkte til Londons uhyggelige gyder, og hele tiden bliver jeg overrasket af små firnurligheder på scenen som får mig til at grine. Man kan se der er brugt tid, penge og energi på den her produktion, som jeg bestemt også tror vil trække fuldt hus i de 5 uger du kan opleve Sweeny Todd på Aarhus Teater. Det er bestemt et stykke som er velegnet til dig, der aldrig før har gjort i teater!!

Billede fra introsangen til Sweeny Todd

Sid så stille!

Hvis jeg skal pege på nogle småting der irriterer mig lidt ved stykket, må jeg sige at det er langt. Nu er jeg kæmpe fan af musicals i alle afskygninger, men min bedre halvdel sad ofte og studerede programmet, for at finde ud af hvor mange sange der mon var tilbage. Med 2.5 timer med røven i sædet gider du heller ikke rigtig mere ved vejs ende, og det er lidt ærgerligt. Du er vidunderligt underholdt, men det er bare temmelig længe at sidde stille når man lider lidt af rastløshed.

Dommen er er dog simpel: Om du er førstegangsbesøgende eller ej, så kom afsted. Det her er en oplevelse du ikke må gå glip af, og for underholdning i 2,5 timer til max 160,- kan man bestemt ikke brokke sig. Jeg spår et hit blandt unge og gamle!

• Du kan købe billetter til forestillingen der løber frem til 7 maj 2011 på Aarhus teater her.
  • Hvis du endnu ikke har set Tim Burtons version af gysermusicalen, kan finde filmen på Play.com til 5 Euro  - og der er ingen forsendelsesomkostninger:) Se traileren til filmen nedenfor – versionen på Aarhus Teater ligger meget tæt op af denne.

Denne artikel er skrevet af lørdag den 2 april, 2011 kl. 09:56. Du kan følge svar via. RSS feed. Du kan også skrive et svar. Tags: